Bekvamt liv

Hur ska det gå att komma tillbaka till Sverige och behöva lägga sin tid på tråkigheter som städning och tvättning? Det är konstigt hur fort man vänjer sig vid lyxlivet att aldrig behöva boka tvättid eller bråka med grannarna i tvättstugan när man använt torkrummet fem minuter över tiden. I Thailand finns det inga tvättpoliser som bevakar luddet i torktumlaren som det vore det käraste de har. En anledning kan vara att torktumlare inte behövs för att allt torkar på några minuter ute. En annan kan vara att de flesta människor lämnar in sin tvätt på små tvätterier. Vilka intriger som förekommer kring tvättmaskinen där är vi lyckligt ovetande om.


Städningen sköter vår maid A som kommer en gång i veckan och för 40 skr gör allt från att ändra om ordningen i kylskåpet (till hennes egen ordning som säkert för henne är logisk) till att tvätta smutsiga strumpbyxor som ligger framme. Hon städar även upp myrbon som vi har attacksprayat i total panik och sen varit alldeles för förskräckta för att ta reda på. A är fantastisk och det ar underbart att börja helgen med att komma hem till ett rent och väldoftande hus.


Rebecca har även en privat kock som arbetar gratis i utbyte mot att hon diskar. Jag ser det mer som att jag har en privat diskare som arbetar gratis i utbyte mot en smakbit av min delikata mat. Hon är mätt och jag belåten! Och vill vi inte bruka vårt goda kompanjonskap så är det inga problem för att äta mat ute är inte mycket dyrare än att laga den själv hemma. Det är endast för eget nöjes skull som jag ibland väljer att laga mat själv. Tror inte Becca finner samma nöje i att diska men hon gör det för att omväxling förnöjer, speciellt när ris börjar komma ut ur öronen på oss. 


Varje vecka går vi till flickorna vid Thae Pae Gate och gör manikyr och pedikyr. Vi har glänsande tånaglar med små diamanter på och långa naglar med franskmanikyr. Inte allt för sällan händer det även att vi unnar oss en oilmassage eller varför inte bara en enkel footmassage.


Så nu när jag varit så där extra självgod och framstått så en riktig pascha som sitter på sitt feta farangarsle och utnyttjar Thailands välvilja så tror ni att jag på något sätt ska försvara det. Men det tänker jag inte! För jag kommer antagligen bråka med tanter i tvättstugan, städa min egen skit och diska min egen disk resten av livet. Emellertid ska jag fortsätta att unna mig att få vara lite extra fin. Tror dock jag skippar diamanterna hemma i Sverige!


Kommentarer
Postat av: Heléne

Ja men för sjuttsan!! NJUT SÅ LäNGE DU KAN!!
Och tänk hur skönt du faktiskt har det! SÅ du kan titta tillbaka om 25 år, och njuta av minnet!!

2008-04-22 @ 16:55:15
URL: http://frokenfinemang.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Låter inte fel:-)Gud vilka prinsessor ni är.Njut med gott samvete..

2008-04-25 @ 22:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0