Shopping i Thailand

Billigt, billigt! Ja det är ju det man tänker när man tänker på Thailand. Saken är den att när man avverkat tre par 30 kronors skor på en vecka och fötterna blöder av skavsår då är det inte så billigt längre. Efter denna insikt och en viss strävan efter ett vackert yttre har jag nu upptäckt Pierre Cardin skor. Grymt snygga och fantastiskt sköna även om klacken är nästan en dec hög. Kan det bli bättre? Jag och Rebecca är rörande överens om att det nu inte finns några andra skor för oss. Våra steg är så mycket lättare när Pierre Cardin pryder dem.

Vi är även glada för att vi faktiskt fått köpa dessa tofflor på klack. För här i Thailand är det inte alls självklart att man får köpa och prova vad man vill. Här bestämmer biträderna vad som är lämpligt.  "You are too big"  är ett vanligt svar när man vill prova ett klädesplagg. Häromdagen ville Rebecca prova en kjol men fick ett blankt nej. Biträdet tog därefter upp ett måttband och mätte Becca runt midjan och sedan kjolen, tog upp en miniräknare och räknade ut differansen och visade med ett stort leeende upp resultatet som visade att kjolen var för liten. Vilken service, eller hur? Lika god service fick vi en timme senare när vi står i kassan på mataffären Big C.  Vi hade handlat ganska mycket och när maten rullar på bandet , tar  jag ner två mentosrullar från hyllan vid kassan och lägger på bandet. Kassörskan tar då och lägger tillbaka dem. Allt annat fick vi köpa, frukt och bröd mm men inte godis. Vi gjorde ingenting, blev så förvånade att vi bara skratta. Kanske tyckte hon att vi var feta faranger  som inte ska äta godis, vem vet?

Förra veckan  i Bangkok hade jag dock ett uppsving i mitt självförtroende och lyckades helt förtränga min jättekvinnalook. Jag vandrade självsäkert in på ett inhemskt shoppingcenter som inte på något sätt är anpassat efter västerläningarnas större kroppshydda. Jag hittade två jättesöta kjolar med hög midja storlek one size. Ingen provhytt fanns det och sjävuppfattningen var en aning skev den dagen, kan ha varit värmen, kan ha varit något annat. Men jag köpte båda två. Åter på hotellet fick jag dra kjolarna över huvudet för att de inte gick över låren och resultatet var en rosa (solar utan solkräm, mindre lyckad ide) julgris som inte kunde gå för att kjolen var så tajt. Jag lämnade kjolarna till hotellstäderskan och tröstade mig med att de var så billiga. Dagen därefter började jag banta, helt utan Big C kassörskans hjälp ( Bantningen höll två dar, sedan upptäckte vi att Tescokassörskorna inte var lika strikta med godisförsäljningen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0