Past, Present and Future

Jag följer härmed uppmaningen på Hanna T:s blogg och redovisar förfluten tid, lite presens samt futurum. 



I maj-månad

  

  

för 5 år sedan var jag relativt nyinflyttad i Göteborg och var jag nästan klar med min första termin på lärarprogrammet. Jag hade hemmagjorda pannkakor i lunchlådan och gick en timme varje dag.  Jag var sambo sen drygt två år tillbaka men hade starka tvivel på förhållandet. Jag kände mig ensam fast jag borde känna gemenskap. Jag var trött på besvikelser, bråk och påtvingat umgänge med konfliktfyllda in-laws och 30-åriga tonåringar.



för tre år sedan var jag tillsammans med Lotten på väg till Paris för att hälsa på Hanna.H som pluggade franska där. Jag var en väl etablerad singel och väl inkörd på såväl universitetsord (problematisera, metodanalys, vetenskapligt förhållningssätt) som lärarutryck ("elevernas ryggsäck", "mycket hormoner i omlopp", "gå in i väggen"). Jag hade äntligen sluppit ifrån pedagogens isolerade tillvaro och läste svenska språket och litteraturvetenskap på Humanisten. Jag åt bookmaker, friterad camenbert och drack mängder av vin på Plain Kitchen. Jag flirtade med hockeygalna festprissar som gärna ville trösta en påklistrat sorgsen, förlorad Färjestadare och hoppade hopprep med en fjäderboa på schlagerfest.



för två år sen bodde jag i ett grönt hus i Brighton. Vädret var fantastiskt och jag planerade mitt tvådagar mastodont födelsedagsfirande/sommarfest/avslutningsfest och hade ångest för VOC- tentan. Charmen med kollektivboende hade minst sagt börjat blekna och jag tjafsade med 19-åriga Ben om elräkningar och nallad mjölk. Jag skippade Shakespears hus och låg i en park i Stratford upon Avon och åt Sartous afrikanska mat och önskade att Mr K skulle komma tillbaka från Glasgow till min födelsedag.


för ett år sen tillbringade Anina och vår sista kväll i Jos, Nigeria på en bar med våra nyfunna nigerianska vänner. Solbrända och överförfriskade iklädda guldskor höll vi sentimentala tal och regredierade till tonåren. Helt utan oro för och stundande uppsatsinlämningar och opponeringar var vi helt uppfyllda av våra erfarenheter i detta land.   



för tre månader sen var jag inte mig själv. Jag hade jag nyss anlänt till Chiang Mai och lämnat en lång, mörk, vacker, Australiensare i Bangkok. Jag märkte pennor med mitt namn och ritade hjärtan i min Filofax. Jag intervjuade elever och drömde om romantik. Joel och Diana var på besök och det var alkoholförbud på grund av val. Lyckan var fullkomlig och sinnesförvirringen total. Känslofyllt drömmeri och en lördag utan alkohol - ingen bra kombination.


igår var jag på ett thailändskt bröllop. Jag missade ceremonin eftersom bruden sagt till mig och de andra "foreign teachers" att sitta ner och vänta. Därefter serverades riktigt äcklig kinesisk buffé som inte alls var kinesisk utan thailändsk i allra högsta grad. Vi lyssnade sedan på tal på thailändska och blev fotograferade med brudparet. Sen fick vi en souvenir i form av en liten röd thailändsk kudde, fast som nyckelring. Då gick vi hem. Tillbaka till mitt vanliga jag, dvs cynisk, realistisk och singel konstaterar jag krasst att det där med kärlek inte riktigt är min grej. Inte ens andras.


idag är jag iklädd kyckling gult! Det är måndag och kungens dag i Thailand därför måste alla ha kungatröja på sig i skolan. Kungens färg är gul alltså är pikétröjan kycklinggul med kungasymbolen på brösten och texten Long live our loved king på ryggen. Jag passar inte så bra i gult eller snarare jag är skitful i gult, speciellt i kycklinggult. Men det gläder mig att det faktiskt inte är så många som är snygga i gult förutom kungen då förstås.


imorgon får jag ha på mig vad jag vill eller så länge det följer riktlinjen "dress properly" Jag lovar, jag ska inte vara naken! Så ordentligt klädd kommer jag stämpla in på jobbet kl:7.30 sharp, ha morning activity, undervisa 5 perioder,  dricka några koppar kaffe, äta lunch och berömma mattanterna (med ett ord) för deras goda mat, Arroy!, tjafsa med Rick om att han klagar hela tiden, få reda på att eleverna ännu inte fått böcker, säga Sawadee ka Teacher 100 gånger minst, missförstå mina homeroom teachers, missförstå mina elever, skratta, skratta, skratta, kolla internet, skriva lesson plans och göra prov till exam week. Vid halv fem stämplar jag ut och går hem. Väl hemma tar jag en cigg och lagar nån enkel middag. Jag och Becca äter middag och pratar om skolan i några timmar. Därefter läser jag en bok, ser på film eller bloggar. Vid 12 tiden somnar jag. Otroligt spännande liv!

  

om ett år

Detta är betydligt svårare eftersom jag faktiskt inte har en aning om vad jag gör om ett år. Men man kan alltid spekulera....


alt 1

bor jag  kvar i Thailand, har gift mig med en man som är hälften så lång som mig och satsar på en karriär inom Sarasas (inte så troligt).


alt 2

är jag tillbaka hemma i min lägenhet på Johanneberg. Allt är sig likt förutom några nya, fula kylskåpsmagneter från diverse länder i Asien och en cool elefantpall. Jag vickar på en högstadieskola och hänger med barnfamiljer och par när jag inte sörplar drinkar med mina singelkompisar. Men just det jag har ju inga singelkompisar längre. Det är bara du och jag Carl! (mer troligt men ack så deprimerande)


alt 3

bor jag i Linne, i en stor lägenhet med massa coola möbler bland annat min underbara handgjorda elefantpall från Chiang Mai. Jag och mina vänner sitter på min stora balkong och dricker Rosévin och njuter av vårsolen. Jag har lagat en smarrig skaldjurgratäng och till efterrätt moffar vi marängsviss. Jag har en charmig pojkvän som har alla kvalitéer som jag söker hos en man OCH jag är faktiskt kär i honom.  Jag jobbar på Vingagymnasiet och trivs verkligen (inte omöjligt men heller inte troligt, kanske lite väl mycket solskenshistoria).


alt 4

har jag fått jobb på Svenska skolan i London. Jag hänger i på barer i St Paul i pennkjol och har gått ner 5 kg, nej fan säg 10 kg . Jag snärjer snygga och rika affärsmän på löpande band och har en stjysst lägenhet i Marble Arch, givetvis möblerad personligt, svenskt och med min elefantpall (minst troligt, men det vore grymt).  


Min utmaning till er: Vad tror ni? Andra teorier?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det sjuka är att jag tror mest på alt. 4. Kan även tänka mig alternativ 3 iofs. Vad häftigt det var att läsa om ditt liv på det här sättet, själv har jag avstått den där utmaningen av förklarliga skäl. Men fan, jag är i alla fall jävligt snygg i gult.

2008-05-28 @ 08:26:19
Postat av: Carl

Karro, du är det bästa jag vet!

2008-05-28 @ 20:40:17
Postat av: K

H - Sa du kanske skulle komma hit och jobba da eftersom du ar sa himla snygg i gult!!!
Vad ar dina forklarliga skal? inte sa forklarliga for mig.
Det vore schysst att hamna i London men jag maste ju overtyga Svenska skolan att de bohover mig och det verkar vara omojligt. det dar med att ga ner 10 kg ar oxa i pricip omojligt eftersom jag ar en "hungrig person". Men man kan alltid hoppas pa att fa jobb pa svenska skolan alltsa.

2008-05-29 @ 07:27:01
Postat av: K

Carl vem ar val som du, ingen i hela varlden!

2008-05-29 @ 07:28:31
Postat av: camilla

kom hem!

2008-05-29 @ 09:05:04
Postat av: Jenny

Kom hem och hoppa hopprep med mig :-).Jag kan också sörpla drinkar...det borde du veta nu.

Miss you much.

2008-05-29 @ 17:24:18
Postat av: K

J - Om jag vet att du kan. Du ar ju expert i fragan, tillsammans med mig saklart. Saknar dig oxa massor.

2008-05-30 @ 03:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0