Resa pa olika vis!

image24image22image23image25

Mina resor brukar oftast göras tillsammans med likasinnade dvs vänner som inte planerar allt för mycket och läser Lonely Planet först vid hemkomsten. Vänner som hellre ligger och sörplar paraplydrinkar än att se på gamla slott och som tillbringar mer vaken tid på natten än på dagen. Vänner som föredrar fina hotellrum med minibar och som inte för allt i världen kan se charmen med att sova i sovsäck. Vänner som spenderar glatt utan att fråga vad något kostar och som prutar men ändå i slutänden ger dricks. Ja, vänner som följer talesättet "learning by doing " .


Men man måste ju vidga sina vyer, eller hur? Så denna gång gick resan till ett land där dagaktiviteterna är prioriteringen och där fina hotellrum är något som endast finns för gammal reklam från hotellets glansdagar på 80-talet. Ressällskapet hade läst alla guideböcker från pärm till pärm och hade en plan för varenda minut på resans 10 dagar. Han har tagit reda på alla ungefärliga kostnader och köper ingenting utan att fråga priset först. Väl förbered med sin vandrings stav och grova kängor drar han ut på äventyr i Lonely Planets rekommenderade värld. Jag var dock mitt gamla vanliga jag, helt utan förkunskaper om spartanismens outforskade värld satte jag på mig mina nyinköpta rosa Nike och hängde på.


Ja, jag lät mig bara ledsagas av denna planerade man och det var helt ok. Jag hade tålamod med att leta den bästa växlingskursen och tände en cigg när miniräknare togs fram och notan fördelas exakt utifrån vad var och en har ätit. Jag kröp snällt ner i min iskalla sovsäck efter att genom spånväggarna blivit tillsagd att sänka rösten klockan 9 på kvällen. Jag vandrade med magsjuka i 10 timmar i bergen utan att ens klaga. Jag gick runt bland gamla tempel i ett skränigt och smutsigt Kathmandu medan mitt sällskap hade huvudet ner i guideboken och mådde faktiskt riktigt bra.


Allt detta för att Nepal är fantastiskt! Trekkingen var underbar, att vandra i 5 dagar kunde vara så ljuvligt hade jag ingen aning om. Att jag även fick möjligheten att erfara paragliding ger mig rysningar när jag tänker på det. Skönheten i detta land övervinner pinan att bo på alla sunkiga guesthouse i världen och acceptans nivån på det som i vanliga fall skulle irritera ihjäl mig höjdes avsevärt. Jag uppskattade helt plötsligt en detaljplanerad semester för vi hann så mycket mer. Slutligen måste jag erkänna att det finns faktiskt en del information i Lonely Planet som kan vara bra att veta när man fortfarande är i landet. Och kanske, men bara kanske så är min ekonomi bättre nu än vad den kunnat vara om jag inte brytt mig om växlingskurser och handlat utan att fråga om priset. Men jag är ytterst tveksam till om jag någonsin kan förlika mig med tanken på att ägna tid på semestern till att jaga växlingskontor. Och hur tråkigt är det inte att tänka på pengar hela tiden!  Så jag tänder en cigg, lutar mig tillbaka och tittar ner på mina dyra men ack så fina Nike och konstaterar att de faktiskt fortfarande är ljusrosa. Så där ser ni, jag kan fortfarande vara mig själv och ändå göra saker som oftast inte görs i rosa Nike med blommor på. Och jag är fucking good at it!


Kommentarer
Postat av: K

For er som undrat var jag hallt hus sa tar jag mig friheten att ga pa semester aven fran bloggandet. Sa inga nya bloggar innebar inte att jag dott i en naturkatastrof utan bara att jag har battre saker for mig!

2008-05-15 @ 10:20:31
Postat av: Heléne

o sicka bra saker har du inte vart med om?
paragliding! läskigt, och häftigt!
Mest imponerad över att du faktiskt tog kort då!

2008-05-15 @ 15:07:47
URL: http://frokenfinemang.blogspot.com/
Postat av: Hanna T

Klart att du är bra! Det verkar som en helt underbar resa! Är så sugen på att komma ut igen nu, är sådär lite lagom trött på att jobba. Kan man vara trött på att vara lärare redan innan man börjat? Nåväl, hanggliding hade jag gärna gjort, det var det enda angenäma med att hoppa fallskärm.
Stora kramar

2008-05-15 @ 22:36:34
URL: http://pannkakstarta.blogg.se
Postat av: K

Ja, for Hanna, du har ju verkligen varit hemma sa lange nu! Men jag vet hur det ar, det tar inte langt innan det drar i restarmen. Och trott pa att vara larare kommer man nog alltid vara i perioder. Jag har en bra period nu, far e hur lange det varar..

2008-05-16 @ 04:29:47
Postat av: Carl

Du är nog den världsvanaste jag vet K! Ibland kan jag avundas dig och ditt sätt att ta allt med en klackspark och att inget snart är speciellt märkvärdigt eftersom du redan gjort,sett eller varit där redan. Man blir så van att det nästan är som att va hemma fast man befinner sig på andra sidan klotet. Det är coolt. Sen så finns det en helt annan sida på det hela också. Jag kan känna att det skulle va en sorts "blessing" att få va den där färskingen som inte kan sluta att leta efter "plingknappen" på tåget eller planerar ett halvår innan weekend-trippen till UK. Själv är jag lite besviken att den där lite speciella känslan numera är borta när jag kliver på tåget till sthlm eller t om k-d. Ja som brukade tycka de va spännande att åka tåg. Lite som det där med magin kring jul eller födelsedan när man va liten. Nu e det bara ångest.
Ja, jag har väl växt ett snäpp och blivit världsvan...

2008-05-16 @ 18:01:22
Postat av: K

ja det ar ganska sorgligt faktiskt att spanningen gatt forlorad. tror du man kan gora nat for att aterfa den? Ingen kommentar till regler bloggen? Vr den bara alldeles for trakig?

2008-05-17 @ 13:08:45
Postat av: Jenny

Har jag missat ngt.Vem är mannen??Det ser underbart ut..Hur var han?

2008-05-19 @ 19:09:21
Postat av: Hanna

Du är min idol Karo!!

2008-05-21 @ 15:55:56
URL: http://vf.se/hanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0