Akta kopior

Hong Kong ar shopping. Var du an tittar finns ett shopping mall dar du kan hitta allt. Mest forundrad ar jag dock over alla designerbutiker. I central kryllar det av dem, Dior, Gucci, Armani, Escada. You name it, Hong Kong has it! Min fundering ar da sjalvfallet hur gar de runt. Sa manga butiker, sa hoga priser. Min faster och farbror som har bott i Hong KOng i drygt ett ar menar dock att har finns oerhort manga manniskor med oerhort mycket pengar och alla vill ju saklart ha designergrejor. 

Men sa finns ju vi dodliga som ocksa vill kanna oss lyxiga och for oss finns kopiorna. For precis som att det kryllar av akta varor i Hong KOng sa ar marknaden for kopior enorm. Plastiga diorvaskor och Ralf Lauren trojor dar benen pa hasten fallit bort. Ja ,det ar vad vi far halla till godo med. Nej, riktigt sa ar det inte, for det finns faktiskt akta kopior. Dessa finns for de som tycker de ar for bra for skrapet men anda inte har rad med originalet. Men for att fa tag i dessa varor maste man ringa ett hemligt nummer . Ett nummer som cirkulerar bland Hong Kongs hemmafruar vars man inte tjanar sa mycke pengar att de kan shoppa loss i centrals lyxiga butiker. Pengar finns dock sa att de kan shoppa dar priserna ar betydligt lagre, for shoppa maste man ju. Vad ska de annars gora nar mannen ar pa jobbet, barnen i skolan och helpern skoter hushallet?

Sa dar befinner vi oss i denna lilla hemliga butik, dar vaskorna faktiskt kanns akta. Skinnet ar akta, somarna ar fint sydda och butiksagaren havdar att dessa vaskor ar faktiskt gjorda pa samma fabrik som de i butikerna i central. Sa vi shoppar loss. Ja vaskorna ar ju inte billiga men de ar valdigt mycket billigare an de akta. Kvaliten ar god, och de ar ju fina och sa kan de ju kanske var akta, iaf nastan.

Sa varfor infinner sig en kansla av misslyckande nar man nagra timmar senare plockar upp sina inkop och beskadar dem?  Kanske for att de plockas upp ur en vit plastpase av samma typ som dem man far hamtpizza i  eller ar det sa enkelt att vetskapen om att de inte ar akta forstor gladjen? Nar jag dagen efter gar langst Hong Kongs gator med min nya vaska over axeln och passerar alla affarskvinnor i sina chaneldrakter, ja da gommer jag vaskan sa gott det gar. For insikten har kommit till mig, akta vara eller ingen vara. Jag far vanta till jag blir rik och blir jag inte rik, nej da far jag handla pa H&M.

Kommentarer
Postat av: Malin

Väska eller inte väska. Det är frågan :)

2008-01-31 @ 11:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0