Alla dessa val

Val, val, val varför måste man välja? Det är val från morgon till kväll, dygnet runt, 365 dagar om året. En del val är mindre, som ska jag gå och träna fast jag känner mig lite förkyld? Vad ska jag äta till lunch? Det är små val men ack så besvärliga när man inte kan bestämma sig.  Så ibland är det de där riktigt jobbiga valen, när det man väljer verkligen har betydelse. Kanske överdriver jag ibland betydelsen av mina val men just då när jag är där i situationen så känns det nästan livsavgörande. Så jag lägger all min energi på att välja rätt. Jag analyserar och problematiserar. Hjärnan går på helvarv. Jag väger fördelar och nackdelar, skriver listor och tjatar öronen av alla nära och kära. Jag växlar från att vara kontrollerad och målmedveten till att krampa i ångestattacker. Jag måste välja rätt, rätt, rätt!  Jag laddar, laddar, laddar för att fatta det ultimata beslutet.  Så tar jag beslutet! Jag bestämmer mig. Det här är det jag verkligen vill. Men då när beslutet är fattat då existerar inte valet längre. Det altenativ som jag bestämt mig för är inte längre ett altenativ. Erbjudandet har dragits tillbaka. Vilket antiklimax!
Det är inte lätt att ladda om då, att återuppliva alla fördelar med det altenativ som kvarstår, det altenativ som man valde bort, det altenativ som man fick fast man inte ens valde det. Är det bästa i denna situation att skapa ett helt nytt altenativ? Ett nytt ,färskt och inte sönderanalyserat altenativ.


Kommentarer
Postat av: syster

I så fall tycker jag att du ska ha nån annan till att skriva ner alternativ och så kan du dra en lapp sen. Så du inte börjar analysera alternativen redan när du tänker ut dem ;)
Kommer du hit så får vi roligt. Antingen skrattar vi väl oss igenom vardagen eller så får vi väl dricka lite drinkar ;)

2008-01-11 @ 18:28:11
Postat av: syster

I så fall tycker jag att du ska ha nån annan till att skriva ner alternativ och så kan du dra en lapp sen. Så du inte börjar analysera alternativen redan när du tänker ut dem ;)
Kommer du hit så får vi roligt. Antingen skrattar vi väl oss igenom vardagen eller så får vi väl dricka lite drinkar ;)

2008-01-11 @ 18:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0