If I open up for love då kommer jag äntligen få uppleva den sanna lyckan

Igår blev jag återigen analyserad av en amatörpsykolog. Varför fortsätter det här hända mig? Varför tar sig okända män friheten att klappa mig på benet och lägga en snabbanalys om hur läget ligger till. "You have to open up, you have to open up for love ".


Är detta ett sätt att hantera att man själv fått nobben? Det är en bra anledning till varför hon inte är intresserad av mig. She is afraid of love. Det var precis det min flat mate Chris i Brighton sa när han fått nobben av en av mina svenska klasskamrater. Sedan tilla han lite bittert -and by the way Swedish girls are not girlfriend material anyway.


Jag tror inte att det har med nationalitet att gör om man är girlfriend material eller inte. Men det kan ju Chris få tro efter att blivit dumpad för tredje gången av en svensk tjej. Och vad det att är att vara girlfriend material egentligen?  Uppenbarligen är inte jag det eftersom jag varken har pojkvän eller är gift. Detta var något som gårdagens amatorpsykolog verkade uppriktigt förvånad och upprörd över. Han var en 21-årig katolik från Texas som älskade sin flickvän sen fem år tillbaka så otroligt mycket att han tafsade thaitjejer i röven, hånglade med sitt resesällskap och flirtade med alldeles för gamla svenska tjejer (utan framgång dock). Men det enda han ville var att gifta sig med sin flickvän och få barn. Dont´t you want to be happy? frågade han gång på gång eftersom det enda sättet att uppnå lycka enligt katolicismen är att gifta sig.  Men vad säger katolicismen om otrohet, det undrar jag?


Tydligen är det inte bara katoliker som är av den uppfattningen utan faktiskt också svenska kvinnor. Exakt samma medlidande blick som jag fick av Texaskillen fick jag för några år sen av min nyförlösta, nygifta väninna. Men när ska du få uppleva den sanna lycka? 


Det finns även svenska män som gillar att analysera singelkvinnor. En man drog det tom så långt som att ha en resultatanalys. Du kommer förstöra dig själv! Hur jag kommer att förstöra mig förtäljer inte analysen men vid denna tidpunkt var jag så upprörd att jag inte behagade fråga. Jag förstår inte det provocerade i att en 25+ tjej som inte har några ytliga defekter inte har en respektive. Men uppenbarligen så är det sjukt provokativt. Varför vill andra så gärna förstå något om mig som jag själv inte ens kan svara på. Och vad jag vet har livet som singel inte förstört mig men det kanske bara en tidsfråga...eller? 


Gårdagens line som börjar kännas som en stalker: Why aren't you married, you are so beautiful?  (Värt att tillägga killens alkohol intag hade varit stort och antagligen påverkat synen en aning). bevisar ytterligare hur underligt det tycks vara att en ung ( nåja relativt ung då) kvinna som det inte är nåt större fel på är ensam. Det vi alla strävar efter är ju tvåsamhet. Hur kan hon då vara själv? Att vara två är normen och att vara singel är avvikande speciellt om man är giftasvuxen. Så är inställningen även i Sverige även om vi är det land i världen som har mest ensamhushåll. 


I Nordstedts Svensk Ordbok står följande förklaring av ordet tvåsamhet:

nära relation mellan två personer som i viss mån hämmar deras kontakter med andra människor.


Och visst är det nog så, men måste det verkligen vara så? Jag vill uppleva tvåsamhet men inte på bekostnad av mina relationer med andra människor. Därför är jag singel, där har ni svaret. Så nu vet jag vad jag ska svara nästa gång jag får frågan: Varför?  - Jag är just nu så upptagen med att vårda de kontakter som kommer bli lidande när jag inleder tvåsamheten (där inräknat också relationen till mig själv) så jag har inte tid att uppleva den sanna lyckan.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Stort grattis på födelsedagen!! Hoppas att du får en helt underbar dag! Här är supervarmt och barnen tycker nästan att det är skönare att vara ute än inne. Efter en halvtimma på gympan imorse fick vi avbryta och tvinga dem att dricka vatten! Men vi njuter! hoppas att du har det lika fint!! Stora kramar!

2008-06-02 @ 13:06:20
URL: http://pannkakstarta.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej vännen!! Såg i kommentaren att du fyllt/fyller år!? Grattis!!! Tänk va trevligt att få följa dig i ditt "äventyrliga" liv. De som blir provocerade av ditt singelliv är förmodligen bara avudsjuka. De vågar nog inte känna efter själv och göra det de vill och inte det som de förväntas göra. Många kramar!

2008-06-02 @ 18:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0