Teachers' Respect Day

Uppföljningen av måndagens "Respect day" kom idag och då insåg jag innebörden av tillställningen, vilket iofs inte gjorde det lättare att hantera. Idag var nämligen Teachers´ Respect Day. De respektive stadierna (KG 1-3, G 1-3 och G 4-6) hade samlats var och en för sig för att visa vördnad och respekt för sina lärare. Några av de äldsta elever höll tal och sedan sjöng alla elever för oss lärare som satt uppradade på stolar framför eleverna. När detta var avslutat kom eleverna fram till oss med blommor och gick därefter ner på knä och la deras huvuden vid våra fötter. Denna ceremoni pågick en ganska lång stund eftersom alla elever skulle lämna sina blommor. Jag var allmänt förvirrad hela tiden och eftersom det mesta som sades var på Thai så blev jag inte klarare över vad som försiggick. Jag var heller inte helt bekväm med att ha mina elever liggande vid fötterna och i stort sett be till mig. Det blev inte bättre av att jag fem minuter innan tillställningen började fick reda på att jag skulle läsa ett tal om lärarens roll. Men som vanligt var det bara att anpassa sig. Högtidligheterna avslutades med att alla närvarande vände sig mot en stor tavla av kungen och sjöng "kungsången". Då var jag helt slut båda av den tryckande värmen i lokalen och av ansträngningen att sitta spikrak i ryggen och ta emot denna såkallade respekt samtidigt som man blir fotograferad oavbrutet.


Thailand, Thailand.......det slutar aldrig att förundra


Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj!Tänk om vi hade lite av den respekten här..Känns som skolan helt håller på att tappa greppet här.På högstadiet vågar snart inte lärarna gå i korridorerna längre.Finns ett gäng som håller hela lärarkåren maktlösa.Kanske ska skicka ner dem till dig.Hade väl varit värt de pengarna med tanke på vad de kostar nu ändå.Ska ge det som förslag nästa möte.Du ställer väl upp?Gör sista dagen på mån innan sommarlovet.Får fortsätta till hösten.Ska skriva ett långt brev till dig efter mån.Hej så länge.Saknar dig sååå sjukt mycke.Kram J

2008-06-13 @ 22:00:09
Postat av: K

Jag visst skicka ner dem. men jag kan dock inte ta ansvar for vad som hander. de kmmer antagligen bli chockskadade nar de tvingas stalla sig upp sa fort lararen kommer in och saga: God morning teacher. For att inte tala om att de hela tiden maste ha huvudet lagre an de vuxna, sa det maste boja ner huvudet och visa respekt varje gang de gar forbi en vuxen. det skulle va nat eller hur?

2008-06-17 @ 07:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0