Freaky Friday

En dag i Bangkok kan bli precis hur som helst. Oftast är det bara varmt, illaluktande och ett enda virrvarr av bilar. Men Bangkok har sin charm. Charmen att vad som helst kan hända.  Inget går att förutspå och det enda du kan vara riktigt säker på är att du kommer få att i sitta bilkö.


Just den här fredagen började med en mycket obehaglig taxichaufför som var mer intresserad av att titta på mig ( i backspegeln) och stimulera vissa kroppsdelar än att koncentrera sig på vägen. Inte mycket att göra när man åker i 150 på motorvägen än att plugga in MP3 spelaren i öronen och titta ut genom fönstret. Stackars K, mycket dålig start på dagen. Men efter den händelsen kunde det ju bara bli bättre.

                           

Efter ett besök på Svenska Ambassaden där brunbrända högljudda överklasstanter med stora guldörhängen försökt övertyga mig att gå med i "Svea" föreningen för svenskar och Thailändare (antar att de inte vill diskriminera alla Thaifruar) i Thailand

( -Vi har julbal serru, nu är det ut med tanterna och in med unga käcka svenskar),  hittade jag ett trevligt café att äta lunch. Jag fick ganska snart sällskap av en pratglad österrikisk äldre herre. Så snabbfikan blev istället en långlunch med intressanta historier av en gammal affärsman som bott i alla världens hörn.

                                             

Så till "immigration" och denna gång gick det överraskande nog riktigt smidigt, lika mycket folk så klart och lika varmt men det var inte alls lika mycket spring hit och dit med papper och kopior. Och där bredvid mig satt en blond tjej med ett svensk pass i handen. Så väntetiden blev riktigt trevlig. En annan svensk tjej som bor i Thailand, nån som faktiskt har samma erfarenheter som mig. Så varför avsluta när man har som trevligast? Immigrations väntrum byttes ut mot en trevlig bar och vattenflaskor mot Cosmopolitans.  För vem har något viktigare att gå till? Vi är ju i Thailand. Relax, vi tar det som det kommer. Så när det började skymma tog jag en taxi till Rangsit (utanför Bangkok) där jag skulle spendera natten. Vad som dock händer när man inte planerar utan bara go with the flow är att man hamnar i rusningstrafik. Vad som vanligtvis tar en timme (och det är ju lång tid) tog nu tre timmar och kostade några hundra baht mer än beräknat. Träsmak och becksvart, så man inte ens kan läsa. Stackars K, inget bra avslut på dagen. Men det är innehållet som räknas, är det inte så man säger?


Kontentan av denna dag är enkel: Så länge man håller sig borta från taxibilar och trafik så är Bangkok riktigt kul. Kanske ett år i Bangkok skulle va nåt?! om man bosätter sig centralt vill säga.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Men usch, stackars! Trevligt med umgänge iaf.

2008-09-16 @ 22:23:32
URL: http://vf.se/hanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0