Jag vill skrika rakt ut

Skolan behöver nya engelsklärare, native speakers och speciellt kvinnliga sådana. De fick in en riktigt bra ansökan. Amerikansk kvinna i trettioårsåldern med erfarenhet av andraspråksundervisning. Hon kom på intervju men fick aldrig göra någon demolektion. Skolan sa att de skulle höra av sig. De gjorde de aldrig. För hon var ju inte amerikan. Hon var indier med amerikanskt pass. Felfri engelska och hela sin skolgång i USA men hennes föräldrar var från Indien så hon hade ett indiskt utseende. Nej, det går inte - We want farang that look farang var den inofficiella anledningen till att hon inte ens fick provundervisa. Men här sitter Rebecca och jag på varsin tjänst som native teachers utan att ens vara det, och det går utmärkt därför vi look very farang. Det är sådana dagar jag bara vill färga håret svart och skrika rakt ut. Men det gör jag inte utan istället går jag hem med en stor klump i magen. Hur kan jag frivilligt ställa upp på att vara en del av denna rasism? Hur kan jag arbeta på en skola som så uppenbart diskriminerar människor och att leva i ett land där rasism är accepterad och inte ens ifrågasatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0