Nya lärare

Den här veckan har det varit ett antal utländska lärare på skolan för att göra demonstrations lektioner. De kommer först på intervju och sedan skall de göra en demolektion för att skolan skall kunna bedöma om de vill anställa dem eller inte. Två av dessa lärare har undervisat mina klasser vilket innebär att jag automatiskt skall vara med och bedöma deras prestation. Men när första punkten på formuläret är Physically fit så ställer jag mig frågande till hela grejen. Alternativen var Excellent , good , poor. Jag funderade på om de hade med BMI att göra. Under ett visst BMI = excellent. För högt  BMI = poor. Eller är det löptest? Då hade jag absolut fått poor.  Skämt åsido. Det är väldigt svårt att sitta och bedöma en annan människa på det där sättet och man kan inte på något sätt vara objektiv. För det första så handlar det om vad man får för intryck av den här personen från första början. Gillar man dem inte så är det kört då är det svårt att se det som är bra. För mig tror jag dock att det till största delen blev jobbigt för att det blev konkurrens. Det är mina ungar. Det ska bara gilla mig. Det ska inte komma någon tjomme här och vara lite rolig så att de ska gilla honom bättre. Å andra sidan så vill jag verkligen att skolan ska anställa någon bra lärare som kan ta över efter mig. För jag ska ju inte vara kvar så länge till. Jag vill ju att mina elever ska få en så bra lärare som möjligt. Fast de ska inte tycka mer om honom än de tycker om mig. Ja, jag vet det är urfånigt!

Jag fick dock lite undervisningsförslag som kan vara rätt användbara och det var jätteintressant att studera en annan lärare på det sättet. En Australiensisk kille som hette Mark ville även gärna tipsa mig om det senaste i Australien. Creative thinking och rollspel. Jag log och sa interesting. Men ni lärartjejer! Var inte det nytt i Sverige för 10 år sen?


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jo, typ...kul å höra ifrån dig igen vännen.Tre på en gång dessutom.Inte illa.Kram

2008-08-28 @ 19:18:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0