Facebook -nygiftas klubb för inbördes beundran

Facebook har talats om som en dating sajt. Den ultimata mötesplatsen för singlar. Jag har aldrig hållit med om denna benämning men nu senaste tiden måste jag säga att det är så långt ifrån singlarnas tillhåll som det bara går. Facebook har istället förvandlats till de nygiftas klubb för inbördes beundran och det perfekta mediet för exhibitionistiska kärlekspar att exponera sin kärlek. Gamla barndomsvänner och ytliga bekanta förlovar sig och gifter sig och allt sänds ut i cyberrymden så att jag på andra sidan jorden kan ta del av det. Somliga gifter sig med psykfall andra med riktiga puddingar som man undrar var de har hittat. Kärlekshistorierna är många och likaså kärleks avkomma. 


Utan överdrift tror jag att facebook skulle kunna utvecklas till den websida som frambringar flest singelsjälvmord någonsin. Eller i alla fall spykänslor. Statusar som- Jag är så galet kär och längtar efter min Pelle varieras med bröllopsbilder från värmländska herrgårdar med leende kärlekspar som skär upp tårta tillsammans. Bröllopsresor till Thailand med älskande som matar varandra med färsk ananas och fascinerande och avundsvärda frierier visas upp. Och jag glor, glor ögonen ur mig på bröllopsklänningar och små söta ungar. 


Inboxen på facebook skulle lätt kunna avvecklas. Den verkar helt onödig. Varför skriva så bara mottagaren kan se. Det är bättre om hela vännerlistan på tvåhundra personer och deras kompisar i sin tur kan läsa. Så även de kan få veta vad underbart bröllopet var eller hur lyckliga de nyblivna föräldrarna är. Och självfallet vilken fin vän man är som är så glad för de nygiftas skull och bara älskar att sprida fina ord och gratulationer omkring sig. Så man grattar och grattar för man vill ju inte vara sämre än alla andra. För man blir ju ständigt påmind om vilka som är trevliga och skriver högklassiga meddelanden. Så man formulerar och försöker och ibland får man gulliga svar som: - Ja, bröllopet var underbart. Det var så mycket kärlek att man blev yr. Och ibland får man inga svar alls.


Jag är en facebook nörd, det förnekar jag inte och alla exponerade kärlekshistorier i världen verkar inte kunna hålla mig borta. Det är ju kul att få kontakt med människor man inte pratat med på många år och det är ju ett sätt att hålla sig uppdaterad om världen runt omkring sig. Men när expojkvänner gör uttalanden som jag rekommenderar att skaffa knodd. Det är det bästa jag gjort. Så undrar jag om man inte gör bäst i att inte återuppta kontakten med folk man inte hört från på flera år.  Jag är även säker på att många andra av mina Facebook vanner skulle rekommendera att gifta sig. För det är det bästa de har gjort. Men tänk om det är så att jag inte KAN få barn eller att jag faktiskt inte VILL gifta mig. Va, va, va??!! Nej, sanningen är faktiskt, att jag vill gifta mig. Jag har fortfarande inte förlorat hoppet om ett sagobröllop, även om jag inte kommer vara 20 år och oförstörd utan 35 (med tur) och aningen bitter. Men medan jag väntar så får jag väl nöja mig att studera andras lycka på en dataskärm.


Kommentarer
Postat av: camilla

klockrent!

2008-09-16 @ 08:27:39
Postat av: C

Du är så bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen!!

2008-09-16 @ 17:56:21
Postat av: Hanna

Hahah, håller med Carl och Camilla.

2008-09-16 @ 22:21:37
URL: http://vf.se/hanna
Postat av: K

Alskade sotnosar. vad glad jag blir. Tack tack tack





Sa delar ni min uppfattning? ar er facebook oxa fylld av lovebirds?

2008-09-17 @ 05:36:28
Postat av: C

jag tycker vi skapar en grupp på facebook för alla som är trötta på krystlyckliga brudpar och kladdiga bebisar....

2008-09-17 @ 18:11:32
Postat av: K

I'm in! Definitely

2008-09-18 @ 06:59:12
Postat av: NEO

Vuxna människor som beter sig som barn = Facebook

2008-09-22 @ 09:07:23
URL: http://matrix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0